OR Informatie
Home Abonneren Adverteren Maatwerk & Advies Opleidingen Shop Contact
  Zoek
Inhouds-
opgave
OR informatie, juli-augustus 2014
Proef-
abonnement

Home > Artikelen
Or online
Hoe sociale media de medezeggenschap kunnen helpen
Door: Liza Bergman
maandag 18 juli 2011 - Het gebruik van sociale netwerksites als Twitter, LinkedIn en Facebook is ongekend populair. Deze media sluiten aan bij ons ¬natuurlijke sociale gedrag en bieden nieuwe communicatie¬mogelijkheden die voorheen niet mogelijk waren. Wat kan de or leren van deze nieuwe interactieve communicatieoplossingen?
Traditionele interne communicatie-uitingen als nieuwsbrieven, memo's en personeelsbladen zijn eenrichtingsverkeer waarmee je geen persoonlijke dialoog kunt bewerkstelligen. E-mail faciliteert weliswaar een dialoog en is snel en goedkoop, maar het versnippert de informatiestroom en de kennis wordt niet met iedereen gedeeld. De meeste intranetomgevingen zijn ook niet echt interactief. Een interactief communicatieplatform maakt het mogelijk om snel (veel) contacten met de achterban te leggen en te onderhouden. Communicatie is daarbij een continu doorlopend proces. Met een interactief communicatieplatform of online community kun je ook meer mensen betrekken bij de communicatie. Moderne communicatieplatforms bieden mogelijkheden voor efficiënt en effectief samenwerken. Medewerkers worden graag betrokken bij het beleid van een organisatie. Bij onderwerpen die hun eigen afdeling overstijgen. Met een interactief communicatieplatform krijgen medewerkers een persoonlijke stem in de besluitvorming (tweerichtingsverkeer). Via een interactief communicatieplatform kunnen medewerkers zelf antwoorden krijgen op hun vragen en zelf actief antwoorden en oplossingen aandragen voor bepaalde vraagstukken en problemen, bijvoorbeeld via een forum of groepsdiscussie. Een ander voordeel is de snelheid van communiceren. Het is van belang dat de or zich duidelijk positioneert binnen de organisatie. Verrijkte profielen van de or-leden, inclusief hun doelstellingen en aandachtsgebieden, foto's, video's en externe links en een eigen or-pagina of or-groep kunnen hierbij uitkomst bieden. Door zichzelf intern duidelijk te profileren kan de or tevens laten zien wat hij voor medewerkers kan betekenen. Hiermee onderstreept hij zijn legitimiteit en toegevoegde waarde. De or kan dankzij moderne communicatietechnologie op verschillende effectieve manieren een proactieve bijdrage leveren aan haar vertegenwoordigende rol binnen de organisatie. De or kan gemakkelijk intern een onderzoek starten en daarbij realtime feedback verzamelen. Hij kan het platform ook gebruiken om nieuwe or-leden te werven. Hij kan tevens een weblog bijhouden. Ook kan de or oproepen tot actie via het interne platform. Sociale media kunnen ook ingezet worden voor het onderhouden van externe relaties. De mogelijkheden zijn eindeloos. De doelstellingen van de or dienen hierbij als uitgangspunt. Interactieve communicatieoplossingen leunen sterk op de collectieve intelligentie van een organisatie. Deel kennis en ervaringen met elkaar. Medewerkers zullen verder steeds vaker sociale en slimme communicatieoplossingen verwachten van hun werkgever. De interne communicatie van een organisatie moet aansluiten bij de belevingswereld van de medewerker buiten het werk. Ondernemingsraden die sociale media gebruiken zijn nu nog schaars. Het is belangrijk dat de or met haar tijd meegaat en dat zij vertrouwd raakt met moderne communicatietechnologie, om haar toegevoegde waarde blijvend te kunnen onderstrepen. Privacy, beveiliging en anonimiteit zijn niet alleen een belangrijke factor voor organisaties, maar ook voor medewerkers zelf. Medewerkers moeten de mogelijkheid krijgen om anoniem te kunnen stemmen of reageren op belangrijke beleidsvraagstukken en/of bij or-verkiezingen. Hoewel sociale communicatieoplossingen de kracht van een open netwerk juist onderstrepen en stimuleren, moet de privacy van de medewerker wel gewaarborgd zijn. Op dit moment zijn er diverse interactieve communicatieoplossingen in de markt die geschikt zijn voor de interne communicatie. Deze variëren van bestaande web-based tools zoals Yammer, tot op maat gemaakte oplossingen in eigen beheer zoals de OR Monitor. Wat een geschikte communicatieoplossing is, hangt af van de specifieke situatie van de organisatie, de doelstellingen, specifieke doelgroep (medewerkers), de bestaande online omgeving van de organisatie en het beschikbare budget. Laat je hierin goed adviseren.
Bron: OR informatie, juni 2011
Gerelateerde artikelen:
26-09-2014 - De interculturele cocktail
12-09-2014 - De bijsluiter van invloed
07-02-2014 - Liefst een kort lijntje
29-11-2013 - Niet braintobben
30-08-2013 - Nieuw doel communicatie met de achterban
17-06-2013 - Modern werkoverleg
20-05-2013 - Perscontact kan juist nuttig zijn
22-04-2013 - Met social media vernieuwing vorm geven
14-01-2013 - Met alle respect
31-12-2012 - Invloed uitoefenen via het jaarverslag
25-09-2012 - 'Het succes ligt in de marge'
18-06-2012 - Communicatie over reorganisatie
02-04-2012 - Op de persoon spelen
05-03-2012 - De tranen van Hillary
27-02-2012 - Kom tot de kern
23-01-2012 - Dialoog met de directie
02-01-2012 - Leve de chaos!
15-08-2011 - Or Slingeland Ziekenhuis nam deel aan landelijke debatdag
01-08-2011 - Utrechtse zorginstelling neemt communicatiebeleid op de schop
18-04-2011 - Papier passé
28-03-2011 - Overtuigen door betrouwbaar over te komen
31-01-2011 - Als een spindoctor geen haalbare kaart is
20-12-2010 - Schrijven van een advies: een ware tour de force
22-11-2010 - En?
01-11-2010 - Maak van or-verkiezingen een waar succes
Artikelen archief
Nieuwsbrief
OR-nieuws gratis per e-mail

Abonneer
Maatwerk
Meer weten over onze maatwerktrainingen?

Klik hier voor meer informatie of een vrij­blijvende offerte
Vakmedianet
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en advertenties af te stemmen op je interesses.

© Vakmedianet 2014  |   Algemene voorwaarden  |   Auteursrecht en disclaimer
Privacy statement en cookies  |   Publicatievoorwaarden
Zie ook:   PW de Gids  |   Arbo-online   |   Over duurzame inzetbaarheid   |   Over Het Nieuwe Werken