OR Informatie
Home Abonneren Adverteren Maatwerk & Advies Opleidingen Shop Contact
  Zoek
Inhouds-
opgave
OR informatie nummer 12
Proef-
abonnement
OR Informatie RSS feedsHome > Nieuws
Waarom toch een social media code?
dinsdag 6 november 2012
Vraag aan adviseur Diana Russo of een social media code noodzakelijk is, en ze antwoordt bevestigend. En dat terwijl ze er twee jaar geleden voor pleitte om het allemaal vrij te laten. Wat is er veranderd?

Een werknemer plaatst foto's op Facebook. Foto's van een feestje. Waarbij hij halfnaakt op tafel danst. Nee, dit is geen onbezonnen actie, want die foto's zijn alleen toegankelijk voor vrienden. En dan kan het geen kwaad. Toch?

Toch wel, zegt Diana Russo. Zij spreekt op het congres Social Media Code op 12 december, en zij heeft het bovengeschetste scenario al een paar keer mis zien gaan. 'Stel dat jij een paar honderd vrienden hebt. Weet jij dan zeker dat ze allemaal vertrouwelijk met die foto's omgaan? Wat als een van hen ze met een printscreen op Twitter zet? Dan zijn ze opeens wel openbaar.'

Sneller retweeten
En dat is precies de reden dat ze tegenwoordig wel pleit voor een sociaal media code. 'Je hebt meer mensen, die sneller antwoorden, sneller retweeten en delen. Bovendien zijn Facebook, Twitter en LinkedIn meer geïntegreerd: wat je op het een zet, verschijnt met één druk op de knop ook op het andere. Je ziet dus dat werknemers zich beginnen af te vragen wat de spelregels zijn. Hoe kunnen ze de werkgever zo goed mogelijk ondersteunen?'

Wel een social media code dus. Maar let op: zet die niet vol met verbodsbepalingen. 'Dat betuttelende werkt altijd in je nadeel', zegt Russo. 'Als je te veel beperkingen oplegt, worden je werknemers chagrijnig. Dan zullen ze daar over klagen, op diezelfde sociale media. Aan de andere kant: als je mensen duidelijkheid geeft en activeert, zul je ook een gunstige waardering krijgen. En als een paar mensen daar misbruik van maken? Met hen kun je altijd in gesprek gaan. De voordelen van zoveel mogelijk vrijheid zijn vele malen groter.'

Dikke handboeken
Maar hoeveel moet een werkgever precies vastleggen? Volgens Russo hangt het af van de bedrijfscultuur. 'Sommige organisaties hebben bijna alles gevat in regeltjes, en dus kunnen ze ook bij een social media code niet volstaan met een A4'tje. Maar heb je als werkgever de gewoonte om zaken meer op zijn beloop te laten, dan moet je nu ook nu niet met een dik handboek aankomen. Dat past dan gewoon niet in de cultuur.'

Ook interessant voor u

Social Media Code Meer weten over de Social Media Code? Diana Russo spreekt op het congres Social Media Code op 12 december (www.gidsonline.nl/socialmediacode)
Meer informatie
Gerelateerde nieuwsberichten:
11-12-2014 - Prolyte bekijkt reorganisatieplan or
08-12-2014 - Cor politie adviseert negatief over reorganisatie
05-12-2014 - Eigen personeel eerst bij Unilever
04-12-2014 - "Or is gesprekspartner voor pensioenplan"
01-12-2014 - Or Interstream stemt in met omvlaggen vloot
24-11-2014 - Ook digitale verkiezingen moeten voldoen aan WOR
20-11-2014 - Eerste uitspraak Scholingskamer bedrijfscommissie
16-11-2014 - Jan Paul Kallf: slimste ambtelijk secretaris 2014
14-11-2014 - Wijziging vakantie: wat zijn de rechten van de or?
13-11-2014 - Failliet Aldel gaat toch weer open
11-11-2014 - Or moet adviseren over verplaatsen van werk
06-11-2014 - Pas op voor de beunhaas
05-11-2014 - Cor DSV houdt nieuwe beoordelingsmethode tegen
30-10-2014 - Eerste or-trainingsbureau gecertificeerd door SCOOR
24-10-2014 - Faillissement kwam als verrassing voor or Triodus
21-10-2014 - Wat mag scholing van or kosten?
16-10-2014 - Vragen bij scholingsonderzoek SER
13-10-2014 - Geheimhoudingsplicht kan schadelijk zijn
09-10-2014 - Or van CBR haalt hard uit naar directie
07-10-2014 - Cor bouwbedrijf stemt in met inleveren atv
02-10-2014 - Werknemer denkt niet over toekomst onderneming
01-10-2014 - Leren anders georganiseerd
30-09-2014 - SER biedt antwoord op or-vragen
29-09-2014 - Or PostNL stemt in met proef Burgernet
29-09-2014 - Werkgevers grafimedia willen grotere rol voor or
Nieuwsarchief
Nieuwsbrief
OR-nieuws gratis per e-mail

Abonneer
Maatwerk
Meer weten over onze maatwerktrainingen?

Klik hier voor meer informatie of een vrij­blijvende offerte
Vakmedianet
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en advertenties af te stemmen op je interesses.

© Vakmedianet 2014  |   Algemene voorwaarden  |   Auteursrecht en disclaimer
Privacy statement en cookies  |   Publicatievoorwaarden
Zie ook:   PW de Gids  |   Arbo-online   |   Over duurzame inzetbaarheid   |   Over Het Nieuwe Werken