OR Informatie
Home Abonneren Adverteren Maatwerk & Advies Opleidingen Shop Contact
  Zoek
Inhouds-
opgave
OR informatie, maart 2014
Proef-
abonnement
OR Informatie RSS feedsHome > Nieuws
Waarom toch een social media code?
dinsdag 6 november 2012
Vraag aan adviseur Diana Russo of een social media code noodzakelijk is, en ze antwoordt bevestigend. En dat terwijl ze er twee jaar geleden voor pleitte om het allemaal vrij te laten. Wat is er veranderd?

Een werknemer plaatst foto's op Facebook. Foto's van een feestje. Waarbij hij halfnaakt op tafel danst. Nee, dit is geen onbezonnen actie, want die foto's zijn alleen toegankelijk voor vrienden. En dan kan het geen kwaad. Toch?

Toch wel, zegt Diana Russo. Zij spreekt op het congres Social Media Code op 12 december, en zij heeft het bovengeschetste scenario al een paar keer mis zien gaan. 'Stel dat jij een paar honderd vrienden hebt. Weet jij dan zeker dat ze allemaal vertrouwelijk met die foto's omgaan? Wat als een van hen ze met een printscreen op Twitter zet? Dan zijn ze opeens wel openbaar.'

Sneller retweeten
En dat is precies de reden dat ze tegenwoordig wel pleit voor een sociaal media code. 'Je hebt meer mensen, die sneller antwoorden, sneller retweeten en delen. Bovendien zijn Facebook, Twitter en LinkedIn meer geÔntegreerd: wat je op het een zet, verschijnt met ťťn druk op de knop ook op het andere. Je ziet dus dat werknemers zich beginnen af te vragen wat de spelregels zijn. Hoe kunnen ze de werkgever zo goed mogelijk ondersteunen?'

Wel een social media code dus. Maar let op: zet die niet vol met verbodsbepalingen. 'Dat betuttelende werkt altijd in je nadeel', zegt Russo. 'Als je te veel beperkingen oplegt, worden je werknemers chagrijnig. Dan zullen ze daar over klagen, op diezelfde sociale media. Aan de andere kant: als je mensen duidelijkheid geeft en activeert, zul je ook een gunstige waardering krijgen. En als een paar mensen daar misbruik van maken? Met hen kun je altijd in gesprek gaan. De voordelen van zoveel mogelijk vrijheid zijn vele malen groter.'

Dikke handboeken
Maar hoeveel moet een werkgever precies vastleggen? Volgens Russo hangt het af van de bedrijfscultuur. 'Sommige organisaties hebben bijna alles gevat in regeltjes, en dus kunnen ze ook bij een social media code niet volstaan met een A4'tje. Maar heb je als werkgever de gewoonte om zaken meer op zijn beloop te laten, dan moet je nu ook nu niet met een dik handboek aankomen. Dat past dan gewoon niet in de cultuur.'

Ook interessant voor u

Social Media Code Meer weten over de Social Media Code? Diana Russo spreekt op het congres Social Media Code op 12 december (www.gidsonline.nl/socialmediacode)
Meer informatie
Gerelateerde nieuwsberichten:
17-04-2014 - Odfjell schrapt bijna helft van banen
15-04-2014 - Or Tata Steel herdenkt oorlogsdoden
11-04-2014 - Or niet gekend in aftreden bestuurder
10-04-2014 - Ook Brussel wil meer toezicht op topinkomens
08-04-2014 - SER onderzoekt scholing or's
04-04-2014 - Werknemers sigarettenfabriek wachten ademloos af
03-04-2014 - Klagen over discriminatie moet mogen
01-04-2014 - Or roept op tot beŽindiging staking
28-03-2014 - Or moet plas ophouden
27-03-2014 - Waar rook is...
26-03-2014 - Duitse bedrijven met or krijgen vrouwenquotum
24-03-2014 - Vijf tips voor digitale or-verkiezingen
13-03-2014 - Overname papierfabriek stemt or optimistisch
11-03-2014 - Lekker polderen
10-03-2014 - Ik vind jou wel geschikt
05-03-2014 - Or in de zorgsector krijgt het druk
04-03-2014 - Over de rooie? Zet emoties om in iets positiefs
03-03-2014 - Asscher: discriminatie is veelkoppig monster
24-02-2014 - Ondernemingsraden tegen overname in haven
24-02-2014 - Betrokkenheid directeur bepaalt inzet personeel
21-02-2014 - 'Leiderschap komt niet uit de polder'
18-02-2014 - Or-cursus valt niet onder Werkkostenregeling
17-02-2014 - Beveiligingsbedrijf wil schade op bonden verhalen
17-02-2014 - Or mag en moet toezicht houden op toezicht
13-02-2014 - Bedrijven vragen illegaal om kopie identiteitsbewijs
Nieuwsarchief
Nieuwsbrief
OR-nieuws gratis per e-mail

Abonneer
Maatwerk
Meer weten over onze maatwerktrainingen?

Klik hier voor meer informatie of een vrij­blijvende offerte
Vakmedianet
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en advertenties af te stemmen op je interesses.

© Vakmedianet 2014  |   Algemene voorwaarden  |   Auteursrecht en disclaimer
Privacy statement en cookies  |   Publicatievoorwaarden
Zie ook:   PW de Gids  |   Arbo-online   |   Over duurzame inzetbaarheid   |   Over Het Nieuwe Werken